Неділя, 28.04.2024, 09:00
Вітаю Вас Гість | RSS
Головна | | Реєстрація | Вхід
Меню сайту
Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Лютий 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728
Архів записів
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 5
Друзі сайту
  • uCoz Community
  • uCoz Manual
  • Video Tutorials
  • Official Template Store
  • Best uCoz Websites
  • Статистика

    Онлайн всього: 1
    Гостей: 1
    Користувачів: 0
    Бучацький ЦДЮТ "Сузір'я"
    Головна » 2017 » Лютий » 22 » НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА ГУРТКА "ВЕЛОТУРИЗМ" ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА Програма гуртка складена на основі навчальної програми гуркта "ВЕЛОТУРИЗМ" ( р
    12:33
    НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА ГУРТКА "ВЕЛОТУРИЗМ" ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА Програма гуртка складена на основі навчальної програми гуркта "ВЕЛОТУРИЗМ" ( р

    НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА ГУРТКА

    «ВЕЛОТУРИЗМ»

    ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

    Програма гуртка складена на основі навчальної програми гуркта

    «ВЕЛОТУРИЗМ» ( розглянута та схвалена методичною радою Українського державного центру туризму і краєзнавства учнівської молоді (протокол від 13.05.2013 №1) та Науково-методичною комісією з позашкільної освіти Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України (протокол від 19.06.2013 №2)).

    В зв’язку з тим,що типова програма розрахована на 216 год. в рік,а заняття гуртка будуть проводитися 144 год. в рік, в програму внесені наступні зміни:

    Розділ 1. Загальнотуристська підготовка ущільнено з 52 год. до 32 год.

    Розділ 2. Спеціальна туристська підготовка ущільнено з 40 год. до 38 год.

    Розділ 3. Фізична підготовка ущільнено з 48год. до 26 год.

    Розділ 4. Краєзнавство ущільнено з 14год. до 4 год.

    Розділ 5. Підготовка та участь в туристсько-краєзнавчих заходах (1 - 3-денні походи, змагання тощо) ущільнено з 56 год. до 40год.

    Одним з найпопулярніших напрямів позашкільної роботи нині є туристсько-краєзнавчий. Серед туристсько-краєзнавчих гуртків чільне місце посідають об’єднання туристсько-спортивного профілю.

    Цей напрям діяльності сприяє формуванню здорового способу життя, фізичному загартуванню вихованців, зміцненню їх здоров’я, самоствердження, вихованню лідерських якостей. Водночас під час походів та змагань вихованці пізнають історію рідного краю, витоки національної культури, свій родовід, знайомляться з пам’ятками природи. Можливість вирішення цих нагальних для сучасної української освіти питань в процесі діяльності гуртків з видів спортивного туризму визначає актуальність створення даної програми.

    Навчальна програма реалізується в туристсько-спортивних гуртках туристсько-краєзнавчого напряму позашкільної освіти та спрямована на дітей віком від 13 до 17 років.

    Метою програми є виховання всебічно розвиненої особистості засобами спортивного туризму.

    Завданнями програми є:

    - виховувати в гуртківців почуття патріотизму, любові до Батьківщини, поваги до історичних, культурних та природних пам’яток рідної землі;

    - навчити вихованців долати природні та штучні перешкоди, орієнтуватися на місцевості, організовувати бівуак та побут в польових умовах, надавати долікарську допомогу, обслуговувати та ремонтувати велосипед в умовах спортивно-туристського походу;

    - сформувати у вихованців високі моральні якості, самодисципліну, вміння визначати мету та досягати її, працювати в колективі (команді), аналізувати власні дії та дії товаришів.

    - сприяти підвищенню рівня туристсько-спортивної майстерності вихованців, підготувати їх до участі в спортивних туристських походах та змаганнях з відповідного виду спортивного туризму відповідного рівня складності.

    Велосипедний туризм, як будь-який вид спорту, вимагає постійних тренувань для підтримки необхідного рівня загальної та спеціальної фізичної підготовки. Загальна фізична підготовка повинна розвивати витривалість, силу, координацію рухів, гостроту реакції. Спеціальна фізична підготовка розвиває ті ж якості, але додатково, направлена на формування та розвиток якостей, притаманних для конкретного, обраного керівником виду туризму.

    Під час першого року навчання основну увагу на теоретичних та практичних заняттях варто приділяти оволодінню загальнотуристськими навичками, методам орієнтування, бівуачним роботами тощо, одночасно розпочинаючи освоєння основ обраного виду туризму. Практичні заняття варто проводити на різноманітних формах рельєфу, враховуючи специфіку обраного виду туризму..

    Програма передбачає проведення занять у формі лекцій, вікторин, навчально-тренувальних занять тощо. Доцільним є використання активних та інтерактивних форм навчання, технічних засобів, інформаційно-комунікаційних технологій навчання, наочності тощо.

    Обов’язковою складовою навчального процесу є участь вихованців у одно-триденних туристських походах, а також участь в багатоденному заліковому поході. Програма передбачає участь вихованців у змаганнях, зльотах, інших масових заходах (в якості як учасників, так і суддів, організаторів). Можливе проведення екскурсій та/або експедицій з активними способами пересування.

    Обов’язковим елементом навчального процесу туристсько-спортивного гуртка є проведення залікового багатоденного туристського походу відповідного рівня складності, який проводиться в період канікул поза межами сітки годин.

    При визначенні району, рівня складності та інших характеристик залікового походу необхідно враховувати специфіку виду туризму. Проведення велосипедних походів з використанням доріг загального користування можливе лише з вихованцями, які досягли 14 років.

    Особливої уваги керівника потребує контроль за дотриманням правил техніки безпеки, збереження життя та здоров’я вихованців. Для цього необхідно забезпечити безумовне дотримання правил техніки безпеки, контроль за якістю та належним станом спеціального, зокрема страхувального спорядження. Керівникам гуртків велосипедного туризму необхідно суворо дотримуватись вимог діючих Правил дорожнього руху, зокрема щодо віку велосипедистів та мотоциклістів, які беруть участь в дорожньому русі. В гуртках велосипедного туризму з вихованцями, які не досягли 14-ти річного віку практичні заняття та змагання потрібно проводити виключно на спеціально обладнаних майданчиках, дорогах з перекритим на час змагань автомобільним рухом та в інших місцях, на які не розповсюджується дія Правил дорожнього руху

    Визначення рівня досягнення прогнозованих результатів здійснюється шляхом участі вихованців у походах та змаганнях відповідного рівня складності.

     

    Навчально-тематичний план

    Перший рік навчання

     

    Назва розділу, теми

    Кількість годин

    Теоретичні

    заняття

    Практичні

    заняття

    Всього

    Вступ

    2

    0

    2

    Розділ 1. Загальнотуристська підготовка

    10

    22

    32

    1.1. Актуалізація знань попереднього року навчання

    1

    1

    2

    1.2. Історія розвитку та сучасний стан туризму

    1

    1

    2

    1.3. Правила проведення туристських подорожей з учнівською та студентською молоддю України

    1

    1

    2

    1.4. Єдина спортивна класифікація України

    1

    1

    2

    1.5. Топографічна підготовка. Орієнтування на місцевості

    2

    6

    8

    1.6. Загальнотуристське спорядження

    1

    3

    4

    1.7. Організація бівуака. Харчування в поході

    1

    3

    4

    1.8. Пересування в поході. Загальні вимоги щодо безпеки в туристських походах. Страховка

    1

    3

    4

    1.9. Правила санітарії та гігієни. Перша долікарська допомога

    1

    3

    4

    Розділ 2. Спеціальна туристська підготовка

    10

    28

    38

    Розділ 3. Фізична підготовка

    0

    26

    26

    Розділ 4. Краєзнавство

    4

    0

    4

    Розділ 5. Підготовка та участь в туристсько-краєзнавчих заходах (1 - 3-денні походи, змагання тощо)

    0

    40

    40

    Підсумок

    2

    0

    2

     

    28

    116

    144

    Багатоденна туристсько-краєзнавча подорож

    Поза сіткою годин

     

    Блоки загального характеру

    Перший рік навчання

    Вступ

    Основна мета і завдання роботи об’єднання з урахуванням набутого учасниками туристського досвіду, обраного профілю (теми) краєзнавчих досліджень і спостережень. Орієнтовне календарне планування роботи на навчальний рік, навчально-тренувальні цикли, час і місце, райони проведення зборів, походів.

    Техніка безпеки під час проведення змагань у приміщеннях, спортивних залах, спортивних майданчиках та на місцевості. Безпечні умови організації екскурсій. Правила дорожнього руху. Норми поведінки у міському та міжміському транспорті. Особливості забезпечення безпеки в зимовий період. Правила поведінки на водних об’єктах. Інструктаж учасників об’єднання з питань безпеки.

    Розділ 1. Загальнотуристська підготовка

    1.1. Актуалізація знань попереднього року навчання Актуалізація раніше отриманих опорних знань. Аналіз літнього багатоденного походу (в разі його проведення).

    1.2. Історія розвитку та сучасний стан туризму

    Історія виникнення та розвитку туризму. Історія спортивного туризму в СРСР та Україні. Досягнення видатних вітчизняних та зарубіжних спортсменів-туристів, альпіністів, мандрівників. Спортивний туризм на сучасному етапі розвитку України. Особливості та історія розвитку обраного виду туризму.

    1.3. Правила проведення туристських подорожей з учнівською та студентською молоддю України

    Ознайомлення з Правилами проведення туристських подорожей з учнівською та студентською молоддю України.

    1.4. Єдина спортивна класифікація України Спортивні розряди та звання в Україні. Положення про Єдину спортивну класифікацію. Порядок присвоєння спортивних розрядів та звань. Єдина спортивна класифікація України з неолімпійських видів спорту, Нормативи для присвоєння розрядів та звань зі спортивного туризму та спортивного орієнтування.

    1.5. Топографічна підготовка. Орієнтування на місцевості Поняття про карту та план. Значення карт та планів в господарстві, обороні, житті людини.

    Масштаб. Визначення відстаней на карті та місцевості.

    Визначення сторін світу за допомогою компасу, небесних світил та місцевих прикмет.

    Умовні знаки топографічної та спортивної карти.

    • що використовуються в пішохідних походах. Особливості орієнтування під час руху на маршруті пішохідного походу.

    Рельєф. Зображення рельєфу горизонталями. Види горизонталей. Бергштрих. Перетин рельєфу. Мікрорельєф. Типові форми рельєфу та їх зображення на карті.

    • шляху руху за лінійними орієнтирами та лінійними формами рельєфу.

    Види змагань зі спортивного орієнтування. Особливості орієнтування в зимовий період.

    Практичні заняття. Визначення відстаней на карті різних масштабів. Вправи на орієнтування карти за допомогою компасу. Топографічні диктанти. Характеристика місцевості за картою. Проходження навчальних дистанцій у заданому напрямку, орієнтування за вибором. Рух по азимуту.

    1.6. Загальнотуристське спорядження Роль туристського спорядження для успішного проведення походів. Види туристського спорядження (загально-туристське та спеціальне, індивідуальне та групове тощо).

    Індивідуальне загальнотуристське спорядження. Рюкзаки. Теплоізоляційні килимки. Спальні мішки. Одяг та взуття для туристського походу. Інше індивідуальне спорядження.

    Мотузки (основні та допоміжні), особливості їх використання. Карабіни. Страхувальні системи.

    Практичні заняття. Укладання рюкзака. Підбір спорядження.

    1.7. Організація бівуака в туристському поході. Харчування в поході (4 год.)

    Поняття про бівуак. Вимоги до місця бівуака (безпека, наявність джерел питної води, палива, можливість розташування наметів).

    Порядок дій окремих учасників та групи при влаштуванні бівуака.

    Види вогнищ. Розпалювання вогнища. Вимоги протипожежної безпеки при влаштуванні вогнища.

    Загальні відомості про організацію харчування в туристському поході. Приготування їжі в умовах походу. Кострове приладдя, туристський посуд. Особливості підбору продуктів для пішохідного туристського походу.

    Практичне заняття. Встановлення та збирання намету. Організація вогнища. Розпалювання вогнища.

    1.8. Пересування в поході. Загальні вимоги щодо безпеки в туристських походах. Страховка .

    Рух групи в поході. Залежність швидкості руху від рельєфу, характеру місцевості, наявності перешкод. Обрання швидкості руху.

    Забезпечення безпеки під час руху в поході. Фактори небезпеки в туристському поході (природні, антропогенні). Забезпечення безпеки під час подолання простих перешкод (яри, канави, ділянки густого лісу чи чагарника, круті схили).

    Організація страховки при подоланні перешкод. Вимоги щодо безперервності страховки. Види страховок. Самостраховка в різних умовах. Страховка.

    Практичні заняття. Подолання простих перешкод. Забезпечення гімнастичної страховки. Одягання страхувальної системи.

    1.9. Правила санітарії та гігієни. Перша долікарська допомога

    Гігієна туриста та її значення для збереження здоров’я та успішного проведення походу.

    Долікарська медична допомога потерпілому. Допомога при травмах і захворюваннях, що виникли через неправильні дії туристів. Види ран. Допомога при різних видах кровотечі.

    Переломи та перша допомога. Накладання шини.

    Практичні заняття. Надання долікарської допомоги при різних умовних травмах

    Розділ 3. Фізична підготовка

    Поняття про фізичну культуру та спорт як складові системи фізичного виховання. Режим дня та його значення. Гартування. Позитивні та негативні чинники фізичного розвитку дитини.

    Практичні заняття. Загальна фізична підготовка. Вправи на розвиток швидкості, сили, витривалості, гнучкості, спритності.

    Розвиток швидкості. Човниковий біг, біг із прискоренням, біг на короткі відстані з максимальною швидкістю, рухливі ігри та естафети, які вимагають швидкості дій тощо.

    Розвиток сили. Вправи з використанням маси власного тіла (підтягування, віджимання, присідання, стрибки тощо); вправи з використанням маси предметів (штанга, гирі, гантелі, набивні м'ячі тощо); вправи з використанням опору (опір партнера, самоопір, опір еластичних матеріалів, опір навколишнього середовища тощо); вправи на силових тренажерах; ізометричні вправи (відсутня механічна робота).

    Розвиток витривалості.

    Розвиток гнучкості. Динамічні вправи: активні (нахили, махи тощо); пасивні (за допомогою партнера). Статичні вправи (збереження нерухомого положення тіла за умов максимальної амплітуди).

    Розвиток спритності. Біг з перешкодами; вправи на рівновагу в русі і в статичному положенні, під час бігу; стрибки; метання; загально розвиваючі вправи з предметами; гімнастичні та акробатичні вправи.

    Вправи з незвичних вихідних положень. Асиметричні рухи. Дзеркальне виконання вправ. Вправи з різним м'язовим напруженням.

    Спортивні та рухливі ігри.

    Спеціальна фізична підготовка. Вправи на розвиток спеціальних навичок, необхідних для обраного виду туризму.

     

    Розділ 5. Підготовка та участь в туристсько-краєзнавчих заходах

    1-3-денні походи, екскурсії тощо. Участь в змаганнях та інших масових заходах.

    Підсумок

    Прогнозовані результати

    Загальнотуристська підготовка

    Перший рік навчання

    Вихованці повинні знати

    історію розвитку спортивного туризму, зокрема обраного виду туризму;

    сучасний стан розвитку спортивного туризму в Україні та світі;

    основні вимоги техніки безпеки при проведенні навчальних занять та туристсько-краєзнавчих подорожей;

    основні положення Правил проведення туристських подорожей з учнівською та студентською молоддю України (вимоги до учасників походу, права та обов’язки учасників подорожей);

    правила та послідовність роботи з компасом та картою, особливості орієнтування на місцевості, способи орієнтування;

    вимоги до туристського бівуаку, способи організації ночівлі в польових умовах, організації туристського побуту та харчування;

    загальні вимоги до туристського спорядження;

    загальні вимоги щодо організації безпеки в туристських походах, поняття страховки та самостраховки;

    основні положення Правил змагань зі спортивного туризму;

    основні правила особистої гігієни, первинні ознаки захворювань, які зустрічаються під час подорожей способи надання першої долікарської допомоги, способи транспортування потерпілого;

    основні методи простих краєзнавчих спостережень і досліджень та природоохоронної діяльності у поході.

    Вихованці гуртка повинні вміти

    користуватися компасом, топографічною та спортивною картою для орієнтування на місцевості;

    орієнтуватися на місцевості за допомогою карти і компасу, за місцевими прикметами, рухатись за азимутом, проходити нескладні маршрути за письмовим описом (легендою);

    складати перелік необхідного загальнотуристського особистого та групового спорядження; добирати, доглядати та правильно зберігати його;

    укладати рюкзак, встановлювати намет, розпалювати вогнище, організовувати ночівлю в польових умовах;

    в’язати основні туристські вузли;

    долати прості природні перешкоди в поході та/або на дистанції змагань, застосовувати прийоми страховки та самостраховки;

    рухатися похідним строєм, витримувати темп, дистанцію;

    готувати прості страви на вогнищі;

    надавати першу долікарську допомогу, транспортувати потерпілого;

    взаємодіяти з іншими членами команди, групи, надавати допомогу товаришам.

    Блоки спеціальної туристської підготовки

    Велосипедний туризм

    Перший рік навчання

    Розділ 2. Спеціальна туристська підготовка

    20

    16

    36

    2.1. Техніка велосипедного туризму

    4

    10

    14

    2.2. Тактика велосипедного туризму

    2

    2

    4

    2.3. Спорядження для велосипедного туризму

    2

    2

    4

    2.5. Забезпечення безпеки в велосипедному туризмі

    4

    2

    6

    2.6. Туристські можливості регіонів України в велосипедному туризмі

    2

    0

    2

    2.7. Особливості орієнтування у велопоході

    2

    0

    2

    2.8. Правила змагань з велосипедного туризму

    4

    0

    4

     

    Перший рік навчання

    Розділ 2. Спеціальна туристська підготовка.

    2.1. Техніка велосипедного туризму

    Основи техніки руху на велосипеді: положення корпусу і рук, робота ніг, посадка, педалювання, повороти, розвороти і гальмування. Велосипедний вантаж та способи його кріплення і перевезення. Особливості посадки та руху на завантаженому велосипеді. Похідний стрій. Рух дорогами з асфальтовим, бетонним, ґрунтовим, гравійним та щебеневим покриттям: небезпеки та несподіванки. Техніка подолання перешкод.

    Практичні заняття. Посадка та схід із завантаженого велосипеду, особливості руху на поворотах та під час гальмування. Відпрацювання складних елементів на майданчику фігурного водіння. Навчально-тренувальні виїзди.

    2.2. Тактика велосипедного туризму

    Поняття про тактику у велосипедному поході. Індивідуальна тактична підготовка учасника подорожі: розподіл сил за відрізками денного переходу і в цілому на весь маршрут; відпочинок на привалах; раціональний рух, особливо на складних ділянках маршруту.

    Практичні заняття. Вибір та розробка маршрутів велосипедного походу вихідного дня та походів 1-3-го ступенів складності.

    2.3. Спорядження для велосипедного туризму

    Види велосипедів, що використовуються для велосипедних туристських походів. Вимоги до велосипеда, який використовується в поході. Обов’язкове та додаткове обладнання велосипеда.

    Технічне обслуговування велосипеда: змащування ланцюга, регулювання гальм, усунення проколу камери.

    Особливості особистого спорядження для велосипедного туризму, велосипедного рюкзака, одягу та взуття велотуриста.

    Практичні заняття. Підбір та підготовка особистого і групового спорядження для велосипедного походу.

    Змащування ланцюга, регулювання гальм, усунення проколу камери.

    2.5. Забезпечення безпеки у велосипедному поході. Правила дорожнього руху

    Небезпечні ситуації в туристсько-краєзнавчих походах. Поняття «нещасний випадок». Об’єктивні та суб’єктивні причини нещасних випадків. Запобігання виникненню небезпечних ситуацій під час проведення походів. Загальні вимоги безпеки в походах. Поняття «аварійна ситуація». Загальні вимоги до дій групи велотуристів у разі виникнення аварійної ситуації. Захисне спорядження велотуриста.

    Правила поведінки в подорожі: культура взаємовідносин між учасниками подорожі, з місцевим населенням; надання допомоги людям, які потрапили в біду; охорона природи, пам’яток історії та культури

    Правила дорожнього руху: загальні положення; вимоги до велосипедистів; регулювання дорожнього руху (світлофори та їх типи, значення сигналів світлофорів, сигнали регулювальника). Попереджувальні та заборонні дорожні знаки.

    Практичні заняття. Розв’язання задач з Правил дорожнього руху.

    2.6. Туристські можливості свого регіону та території України для велосипедного туризму

    Природні, штучні, історичні та культурні краєзнавчі об’єкти свого регіону та території України, наявність спортивно-туристських та природних перешкод на шляхах під’їзду до них та при проходженні маршрутів (ґрунтові дороги, лісові стежки, круті або затяжні підйоми та спуски, водні перешкоди та ін.).

    2.7. Особливості орієнтування у велопоході

    Зручні для велопоходів масштаби карт. Основні правила роботи з картою на місцевості. Порядок роботи з легендою на маршруті.

    2.8. Правила змагань із велосипедного туризму

    Положення про змагання. Умови змагань. Види дистанцій змагань з велосипедного туризму. Умови дистанції «Фігурне водіння велосипеду», таблиця штрафів.

     

    Прогнозовані результати (велосипедний туризм)

    Перший рік навчання

    Вихованці повинні знати

    історію розвитку велосипедного туризму;

    сучасний стан розвитку велосипедного туризму в Україні та світі;

    особливості організації бівуаку та харчування в умовах велосипедного походу;

    загальні вимоги до спеціального туристського спорядження для велосипедного туризму;

    характеристику основних природних перешкод, притаманних для велосипедного туризму, способи їх подолання;

    основні принципи тактики підготовки та проведення велосипедних походів;

    туристські можливості рідного краю (регіону);

    первинні ознаки захворювань, які характерні для велосипедних подорожей;

    вимоги Правил дорожнього руху до велосипедистів, значення попереджувальних та заборонних дорожніх знаків, сигналів регулювальника, світлофорів.

    Вихованці гуртка повинні вміти

    складати перелік спеціального особистого та групового спорядження; добирати, доглядати та правильно зберігати його;

    складати велорюкзак;

    долати прості природні перешкоди, характені для велосипедного туризму,

    складати план підготовки та розробляти маршрут ступеневого велосипедного туристського походу;

    рухатися на велосипедах похідним строєм з дотриманням вимог Правил дорожнього руху по асфальтових та твердих ґрунтових дорогах з різним покриттям, витримувати темп, дистанцію та інтервал руху,

    долати дистанцію «Фігурне водіння велосипеду» лосипедного туризму;

    Вихованці повинні взяти участь в заліковому поході 2-3 ступеню складності та/або змаганнях зі спортивного туризму на дистанціях 

     

    Рекомендована література

    Алексеев А., Питание в туристском походе, М., 1992 г.

    Алексеенко В.А., Мамаев Ф.М. Мотоциклетный туризм. - М., "Физкультура и спорт", 1972.

    Ануфриков М.И. Спутник альпиниста. – М.: Физкультура и спорт, 1970.

    Аронов Г.С. На байдарці за снагою. – К.: Здоров’я, 1980.

    Бандрівський М.І., Дерех З.Д., Синяк А.С. Правила та безпека дорожнього руху: навчальний посібник, - Л. : Світ, 2007. - 152с.

    Бардин К.В. Азбука туризма. – М.: Просвещение, 1981. – 205 с.

    Берман А.Е. Юный турист. – М.: Просвещение, 1977. – 160 с.

    Булгаков А.А. Велоситпедный туризм для всех. – М.: Профиздат, 1984.

    Власов А.А. Туризм: Учебно-методическое пособие. – М.: Просвещение, 1977. – 95 с.

    Водные маршруты СССР. Европейская часть/ Плечко Л.А, Сабанеева И.П. – М.: «Физкультура и спорт», 1973 184 с.

    Водный туризм / Аристова И.Д. – М.: «Физкультура и спорт», 1968 – 208 с.

    Водный туризм / Сост. В.Н. Григорьев. – М.:Профиздат, 1990. – 304 с.: ил.

    Высокогорные перевалы. Перечень квалифицированных перевалов и горных районов СССР. М., 1990.

    Ганопольский Ю.О. Уроки туризму. – К.: Шкільний світ, 2006.

    Горбунова Н.М. Водные маршруты Украины. – М.: Профиздат, 1969.

    Горный туризм, Снаряжение, техника, тактика. Я. Аркин, А. Вариксоо, П. Захаров, Я. Тятте., Таллин, "Ээсти Раамат", 1981г.

    Гранильщиков и др. Горный туризм., М., 1966.

    Переглядів: 1321 | Додав: suzirjabuchach | Рейтинг: 0.0/0
    Всього коментарів: 0
    avatar
    uCozЦДЮТ "Сузір'я" © 2024